Je bent op zoek naar een goede koffiebar in Gent.
Tot voor kort ging je op zoek in Google, scrolde je door een lijstje van websites en koos je er uiteindelijk eentje uit.
Nu vraag je gewoon aan ChatGPT: "Waar kan ik de beste cappuccino in Gent drinken?"
En hop: Café Labath blijkt the place to be te zijn.
De hamvraag: Hoe zorg je dat jouw bedrijf er zelf tussen komt te staan?
Enter Generative Engine Optimization (GEO).

Wat is Generative Engine Optimization (GEO)?
Bij Generative Engine Optimization (GEO) ga je ervoor zorgen dat AI-modellen zoals ChatGPT, Google Gemini, Microsoft Copilot of Perplexity jou herkennen en noemen in hun antwoorden.
In tegenstelling tot klassieke zoekmachines tonen AI-modellen geen lijst met zoekresultaten. Ze genereren een direct antwoord op basis van meerdere bronnen. Dit betekent dat je niet alleen je website moet optimaliseren voor Google, maar ook moet nadenken over hoe AI jouw merk oppikt en verwerkt in zijn output.
Wat is het verschil met SEO?
Bij traditionele Search Engine Optimization (SEO) probeer je zo hoog mogelijk in zoekmachines als Google of Bing te verschijnen.
Concreet voorbeeld:
- SEO: Je zoekt in Google “Wat is het beste sushirestaurant in Gent?”, dan krijg je een lijst met links naar restaurants en vermeldingen in Google Maps.
Terwijl SEO focust op specifieke zoekwoorden en linkstructuren, draait het bij GEO om het geven van een concreet antwoord op je vragen.
Concreet voorbeeld:
- GEO: Je vraagt aan ChatGPT "Wat is het beste sushirestaurant in Gent?", dan krijg je meteen een concreet antwoord, namelijk Sushi Palace Gent.

Hoe belangrijk is GEO (nu al)?
In 2024 kreegt ChatGPT wereldwijd meer dan 10 miljoen zoekopdrachten per dag te verwerken en daarmee haalde het zelfs Bing in.
Tel daarbij op dat je naast ChatGPT ook tools hebt zoals Perplexity, Gemini en CoPilot die steeds vaker worden gebruikt en je hebt al snel door dat GEO steeds belangrijker wordt.
In België is het gebruik van AI-zoekmachines in het afgelopen jaar met 80% gestegen. Dit bewijst dat steeds meer consumenten en professionals deze tools raadplegen in plaats van klassieke zoekmachines. Wie zichtbaar wil blijven, moet zich aanpassen aan deze evolutie.
Procentuele stijging van het aantal zoekopdrachten via AI t.o.v. 2024
In België
Betekent dit het einde van SEO?
SEO blijft belangrijk, maar GEO wordt op termijn minstens even cruciaal.
De toekomst van het zoekverkeer zal hoogstwaarschijnlijk een mix vormen van traditionele zoekmachines en pure AI-platformen. Bedrijven die daarop inspelen, hebben een serieuze voorsprong.
Het goede nieuws? Heel wat SEO best practices gelden ook voor GEO.
Hoe verschijn je in de zoekresultaten van generatieve AI-platformen?
Helaas bestaat er geen magische formule om in de generatieve AI-zoekresultaten te verschijnen. De achterliggende algoritmes blijven namelijk een mysterie.
MAAR: Dat betekent niet dat je niets kunt doen. Een aantal tips:
1️⃣ Blijf relevante content maken
AI-zoekmachines halen hun antwoorden uit betrouwbare en diepgaande content. Geen oppervlakkige blogs of vage social posts, maar nuttige info waar je lezers echt iets aan hebben, diepgaand en onderbouwd.
✅ Tips:
- Schrijf blogs of whitepapers die een heel concreet antwoord geven op vragen die mensen stellen in zoekmachines
- Bv. een bakker kan een blog schrijven over “Wat is het verschil tussen zuurdesembrood en klassiek brood?”
- Schrijf in mensentaal en zorg ervoor dat de teksten die je schrijft natuurlijk klinken. Schrijf zoals je spreekt.
- AI-platformen houden van structuur. FAQ's of een inhoudstafel toevoegen aan je blogs of websitepagina's is dan ook een goed idee.
2️⃣ Schep vertrouwen
AI-platformen hechten veel waarde aan vertrouwen. Dus hoe meer jouw bedrijfsnaam elders opduikt, hoe beter.
✅ To do:
- Zorg voor backlinks en vermeldingen op andere betrouwbare websites.
- Bv. Als jij als koffiebar eerste staat op TripAdvisor in de zoekopdracht "beste koffiebars van Gent", dan is de kans groter dat je verschijnt in de zoekresultaten van generatieve AI-platformen als ChatGPT.
- Werk samen met partners of media die jouw bedrijf online vernoemen.
-
Generatieve AI-modellen gebruiken niet alleen websites als bron, maar ook online discussieplaformen, academische artikelen en sectorrapporten. Door aanwezig te zijn op verschillende digitale kanalen vergroot je jouw zichtbaarheid.
3️⃣ Zorg voor structuur
AI-platformen begrijpen je content beter als je die technisch goed opbouwt en goed structureert.
✅ To do:
- Gebruik schema markup (rich snippets) zodat AI en zoekmachines snappen wat je bedoelt.
- Maak gebruik van duidelijke koppen, opsommingen en goed gestructureerde teksten.
- Bouw je website technisch goed op, zodat AI’s je website makkelijk kunnen crawlen.
4️⃣ Test en analyseer je aanwezigheid
Hoe weet je of AI’s je al kennen? Simpel: vraag het hen!
✅ To do:
- Vraag aan ChatGPT of Gemini: “Welke bedrijven zijn experts in [jouw sector]?”
- Kijk of je wordt genoemd en analyseer welke bronnen AI gebruikt.
- Check welke bedrijven wel worden genoemd en pas je content en strategie aan om vaker vermeld te worden.
- Verder kan je ook makkelijk in Google Analytics bijhouden hoeveel mensen op je website zijn terechtgekomen via AI-platformen door te zoeken op Sessiebron/-medium naar bv. chatgpt.com / referral
Door deze aanpak te volgen, zorg je ervoor dat je bedrijf niet alleen vindbaar blijft in klassieke zoekmachines, maar ook in AI-zoekplatformen.