Een persbericht dient om nieuws te communiceren naar journalisten.
Aan een veredeld marketingpraatje waarin je vertelt hoe geweldig je bedrijf is, heeft een journalist geen boodschap.
Stuur alleen een persbericht uit als je echt iets nieuws te vertellen hebt dat meerdere journalisten kan interesseren. Inspelen op de recente actualiteit of een maatschappelijk thema is dan ook een goed idee.
Maar wat moet er allemaal in een persbericht staan? Hoe zorg je ervoor dat de vis bijt? Met de checklist hieronder schrijf je in no time een goed persbericht volgens de regels van de kunst.
Maak in de onderwerpregel van je mail meteen duidelijk dat het om een persbericht gaat. Bouw je onderwerpregel als volgt op ‘Persbericht: onderwerp van het bericht’. Zorg ervoor dat je onderwerpregel de journalisten triggert. Een saaie onderwerpregel kan genoeg zijn om in de prullenbak te verdwijnen. Denk er dus voldoende over na en zoek een originele invalshoek.
Hoe sneller je de aandacht van journalisten vast hebt, hoe beter. Voeg het persbericht dus niet als bijlage toe, maar gewoon als tekst in de mail zelf. Zo kunnen journalisten meteen beginnen lezen.
Voeg je logo toe links bovenaan je persbericht met daaronder de locatie en de datum. Herhaal vervolgens de titel die je al in je onderwerpregel hebt gebruikt.
Journalisten krijgen heel wat persberichten te verwerken. Kom meteen ter zake in de inleiding en geef een antwoord op de 5 W’s:
Hieronder een fictief voorbeeldje van een regionale padelclub:
Padelclub Vibora opent een nieuwe vestiging met 11 padelterreinen in Zulte. Na de sites in Roeselare en Torhout is dit al de 3e locatie waar de club zich vestigt. Het aanleggen van de terreinen, die gelegen zijn tegenover het voetbalveld van Jong Zulte, start op 1 september. Op 1 december gaan de deuren open en worden de eerste balletjes geslagen. In Zulte is het de 1e padelclub die de deuren opent.
De rest van het persbericht is achtergrondinformatie waarin je meer duiding geeft over wat er in de inleiding staat. Vaak wordt er ook iemand aan het woord gelaten in de vorm van één of meerdere quotes. Vaak is dat de zaakvoerder zelf.
Zorg voor één tussentitel per alinea. Dat zorgt voor structuur, waardoor journalisten de tekst makkelijk kunnen scannen.
Maak de tekst niet langer dan nodig. Een persbericht is doorgaans niet langer dan 1 A4’tje.
Sluit het persbericht af met ***Einde persbericht***.
Zorg voor beeldmateriaal en stuur ze door in een Wetransfer, zodat je bericht zelf niet te zwaar is. Maak het de journalisten zo makkelijk mogelijk om het persbericht integraal over te nemen en te publiceren. Foto’s in hoge resolutie en/of een video zijn hier een absolute meerwaarde. Doen!
Een boilerplate is een korte schets van je bedrijf. Hierin leg je kort uit wat je doet als onderneming, waar je actief bent, hoeveel werknemers er zijn, hoeveel klanten je hebt, etc. Hou het vooral zakelijk en focus op de feiten. Dit helpt journalisten die je bedrijf niet kennen om snel een beeld te krijgen.
Vergeet niet om je contactinformatie na te laten op het einde, zodat geïnteresseerde journalisten makkelijk contact kunnen opnemen indien ze dat wensen.