Online marketing voor kleine zelfstandigen. Hoe begin je eraan?
Zes concrete tips die je op weg zetten.
Na enkele droge zomermaanden besloot ik mijn voortuin aan te pakken. Ons ooit zo groene grasperkje was niet meer. Even alles losharken en volledig doorzaaien. Komt helemaal goed dacht ik bij mezelf.
Niet dus. Mijn vingers bleken minder groen te zijn dan ik dacht. Tijd voor de magical touch van een vakman die wél gezegend is met groene vingers. Op zoek naar een tuinier in Zulte.
Wat doe je dan? Googelen. Mijn zoekopdracht ‘tuinier Zulte’ leverde volgende zoekresultaten op:
Op de eerste pagina kreeg ik enkel ‘verzamelwebsites’ te zien. Geen enkele tuinaannemer in Zulte verscheen met zijn eigen website op de eerste pagina in Google. Een gemiste kans qua online marketing.
Potentiële klanten doen meestal eerst online hun research vooraleer ze je contacteren. Zorg er dus voor dat je online wordt opgemerkt. Online marketing kan je hierbij helpen.
Was ik tuinman - mijn voortuin bewijst dat dit geen goed plan is - zou ik de volgende 6 zaken alvast in orde brengen.
Het lijkt een evidentie. Toch verbaast het me telkens opnieuw dat heel veel kleine ondernemers geen website hebben. Een aantrekkelijke website met goede content is onmisbaar.
Het is de eerste stap die je moet zetten als je gevonden wilt worden in Google. En daar start de zoektocht van je potentiële klanten…
Volgende zaken mogen zeker niet ontbreken op je website:
‘Google Mijn Bedrijf’ is een online bedrijfsprofiel. Je kan het zelf heel makkelijk opzetten en het zorgt ervoor dat je vlot vindbaar bent in Google Maps.
Gaat er iemand op zoek naar een tuinier in Zulte, dan verschijnt je ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina met foto, adres, telefoonnummer en website in Google Maps en vaak ook in de gewone zoekresultaten. Die kans mag je niet laten schieten.
‘Google Mijn Bedrijf’ maakt het ook makkelijk voor klanten om reviews na te laten. Positieve reviews zijn de best mogelijke online reclame die je kan wensen. Vraag je tevreden klanten ook actief om een review na te laten. Vaak vergeten je klanten dat, terwijl ze het met plezier doen. Positieve reviews wekken vertrouwen op bij potentiële klanten en zo komen ze sneller bij jou aankloppen.
Je hoeft niet op elk socialmediakanaal aanwezig te zijn. Kies voor 1 of 2 kanalen waar je doelgroep actief is.
Verkoop je rechtstreeks aan consumenten, kies dan voor Facebook en Instagram.
Bestaat je doelgroep uit tieners? Overweeg dan TikTok. Verkoop je uitsluitend aan bedrijven, dan is LinkedIn mogelijk interessant.
Staan je website, Google Mijn Bedrijf en je socialmediakanalen op punt. Dan kan je met SEO en SEA een stapje verder gaan.
SEO staat voor Search Engine Optimisation. SEA staat voor Search Engine Advertising. Beiden hebben hetzelfde doel: je website zo hoog mogelijk laten verschijnen in Google op bepaalde zoekopdrachten.
Het verschil? Bij SEA betaal je om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Je herkent ze makkelijk door het woord Advertentie dat er bij staat.
Bij SEO gaat het om de niet-betalende zoekresultaten. Uiteraard wil je hier als bedrijf zo hoog mogelijk verschijnen aangezien het je niks kost. Hoe hoog je precies verschijnt hangt af van verschillende factoren waaronder de URL-structuur, titels en tussentitels, kwalitatieve content, leesbaarheid, laadsnelheid van je pagina, etc.
Je kan adverteren om bovenaan in Google te verschijnen, maar je kan ook adverteren op socialmediakanalen. Facebook, Instagram, LinkedIn of TikTok? Het is allemaal mogelijk.
Dat hoeft niet altijd duur te zijn en je kan je advertenties heel gedetailleerd tonen aan een bepaalde doelgroep.
Maak kwalitatieve content waaruit blijkt dat je een expert bent in je vak en waar je potentiële klanten op zoeken in Google.
Om te weten welke zoekwoorden populair zijn, kan je een gratis keyword tool gebruiken zoals Google Zoekwoordplanner.
Zo kom je als tuinman bijvoorbeeld te weten dat er maandelijks…
Meteen 2 interessante topics om bijvoorbeeld een blog, vlog of een e-book rond te maken!
Minstens even belangrijk als content maken is de content verspreiden. Dat kan onder meer via je website, een nieuwsbrief, social media, gerichte advertenties, influencers, etc.